ArabicEnglishPersian

041-33272581

انواع پوشش سقف شیبدار + قیمت 1401

سقف ساختمان جزء مهمی از کل مجموعه سازه به شمار می رود. پوشش سقف شیبدار نیز انواعی از پوشش های سقفی هستند که از لحاظ ظاهری به ساختمان گیرایی و جذابیت خاصی می بخشند. در اینجا به بررسی و شرح انواع پوشش سقف شیب دار و کاربرد های آن می پردازیم.

 

انواع پوشش سقف شیبدار

سقف در کنار استحکام بخشی و تامین زیبایی ظاهری ساختمان، به آن ویژگی های منحصر به فردی می بخشد. همین امر باعث می شود که سقف به عنوان جزئی بنیادی از ساختمان قلمداد شود و لازم است به لحاظ کیفیت طراحی و اجرا مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. پوشش سقف آلومینیومی شیبدار انواع مختلفی دارد و مناسب برای انواع کاربری، برای سقف ساختمان ها طراحی می شود:

پوشش سقف شیبدار

پوشش سقف شیبدار با استفاده از شینگل

شینگل از بهترین نوع مصالح مصرفی در پوشش سقف شیبدار است. شینگل ها قطعات مستطیل شکلی هستند که در ساخت آن ها از قیر فرآوری شده و پلیمری استفاده شده است. روی سطح نهایی این قطعات، پوششی از گرانول های معدنی وجود دارد. سقف های شیروانی ساخته شده از پوشش شینگل دارای وزن کمتر و سبک تری بوده و در برابر تغییرات آب و هوا و صدمه های ناشی از بارش باران، برف، سرما و گرما مقاوم هستند. شینگل های ساخته شده از قیر برخلاف انتظار در رنگ های متنوعی تولید شده اند. از موارد استفادۀ این نوع پوشش می توان سقف های شیبدار، سقف های شیروانی، ویلا ها و ساختمان های مسکونی را برشمرد. شینگل ها نصب آسان تری به نسبت دیگر انواع پوشش های سقف دارند و برای اجرای آن ها به فرد متخصص نیاز نمی باشد.

 

انواع شینگل در پوشش سقف شیبدار

از انواع شینگل ها در ساخت پوشش سقف شیبدار می توان به شینگل دو لایه، شینگل لانه زنبوری، شینگل آجری، شینگل دراگون و … اشاره کرد.

نحوه نصب و زیرسازی سقف شینگل

نصب پوشش شینگل پس از اتمام نصب سقف و اجرای آهن کشی آن انجام می شود. در مرحله اول یک لایه تخته OSB و یک لایه عایق شینگل سقف را می پوشاند. سپس صفحات مستطیلی شینگل بر روی آن ها نصب می شود.

انواع پوشش سقف شیبدار

پوشش سقف شیبدار با استفاده از تایل

استفاده از  تایل یا کاشی سازه فضاکار در پوشش سقف شیبدار نمود ظاهری زیبا و ظرافتی خاص به همراه دارد. این نوع پوشش در معماری سنتی ایران کاربردی دیرینه دارد. اما به علت وزن زیاد قطعات سفالی و لزوم دقت بالا در نصب، به فردی متخصص برای اجرای آن نیاز می باشد. این ها همه دلایلی هستند که به مرور باعث کاهش یافتن محبوبیت و کاربردپذیری این نوع پوشش شده است. تایل ها از لحاظ ظاهری به سفال شباهت دارند اما از وزن کمتری نسبت به آن ها برخوردار هستند. همچنین استفاده از تایل در پوشش سقف، زیبایی ظاهری بنا را نیز تامین خواهد کرد.

 

تایل ها همچنین مشکلاتی مانند وزن زیاد، تغییر رنگ دادن به مرور زمان، حساسیت در نگه داری و هزینه های بالای تعمیراتی که پوشش های سفالی را آسیب پذیر کرده است را ندارند. تایل ها دچار مشکلاتی مثل شکستن و ترک خوردن نخواهند شد و همه ی این ویژگی ها، باعث استفاده گسترده تر و محبوبیت بیشتر آن شده است. این پوشش ها برای دوست داران سبک های سنتی در ظاهر بنا، انتخاب بسیار مناسبی است.

سقف شیبدار

پوشش سقف شیبدار با استفاده از فلز

از این نوع پوشش فلزی در سقف سازه هایی مانند سوله ها و کارخانه ها استفاده می شود و طراحی آن به شکل خرپا های فلزی می باشد. با توجه به این که تامین مقاومت سقف این ساختمان های بزرگ از درجۀ اهمیت بالایی برخوردار است، پوشش سقف شیبدار فلزی از آن ها در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی محافظت می کند.

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از سنگ

استفاده از سنگ در پوشش سقف های شیروانی به ظاهر بنا زیبایی می بخشد. پوشش سقف سوله این نوع پوشش دارای طرح ها و رنگ های متنوعی است. اجرای پوشش سنگی بر روی سقف علاوه بر دشواری، نقطه ضعف هایی مانند شکستگی را به همراه دارد. شکستگی این پوشش ها قابل ترمیم نیست و همین علت از محبوبیت آن ها برای اجرا روی سقف های شیروانی کاسته است. رایج ترین رنگ های پوشش های سنگی، مشکی، خاکستری، قرمز و صورتی می باشند. استفاده ترکیبی از انواع رنگ های این پوشش، جلوه ی زیبایی به هنگام تابش نور خورشید بر روی سقف ایجاد می کند.

 

پوشش سقف شیبدار با استفاده از چوب

استفاده از چوب برای ساخت پوشش های سقف شیبدار به دهه های گذشتۀ تاریخ ایران مربوط می شود. اکنون این پوشش در ظاهر مدرن تر و به روز تری در سقف ساختمان ها به کار برده می شود و در دو دستۀ مدرن و سنتی جای می گیرد.

 

پوشش سقف شیبدار سنتی

پوشش هایی هستند که از دیرباز در نواحی شمالی کشور ایران کاربرد فراوانی داشته اند و نصب ورق های آن به صورت دستی قابل انجام است.

نصب پوشش سقف شیبدار

پوشش سقف شیبدار مدرن

پوشش های مدرن در انواع شیبدار و برش خورده ارائه می شوند. اما از نقطه ضعف های مهم این پوشش سقف شیبدار، نداشتن مقاومت در برابر آتش سوزی و تحریق پذیری بالای آن است. اکنون با استفاده از ترکیبات خاصی در ساخت پوشش های چوبی مدرن، ریسک پذیری آن ها را تا حد زیادی کاهش داده اند. اما محبوبیت آن ها همچنان از دیگر پوشش های سقفی کمتر است.

 

مزایای سقف شیبدار چوبی :

پوشش چوبی سقف شیبدار یک خانه، از لحاظ ظاهری، نمای سازه های چوبی جنگلی را به خاطر می آورد.

 

معایب سقف شیبدار چوبی

  • پوشش های چوبی ممکن است در اثر تغییرات آب و هوا و انبساط و انقباض ناشی از آن تغییر شکل پیدا کنند.
  • استفاده از پوشش چوبی سقف از لحاظ اشتعال پذیری بالای آن ریسک بیشتری از آسیب را به همراه دارد.
  • رطوبت به راحتی باعث تغییر این ماده اولیه در پوشش سقف می شود.

 

 

ArabicEnglishPersian
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟